Jak za pomocą CWDM rozszerzysz pasmo, dysponując tylko jednym włóknem?

26 lutego 2024
#FCAteam

Branża telekomunikacyjna stanęła w obliczu bardzo szybkiego wzrostu ilości i rodzaju danych.

 

Sieć nowej generacji – 5G – napędzająca rozwój IoT powoduje, że różnego typu dane przekazywane są w czasie rzeczywistym z wielu urządzeń jednocześnie. O jakości takiego przesyłu decyduje wybrana przez operatora technologia i systemy, których celem jest bezpieczna, optymalna i niezawodna transmisja.

 

Starając się zapewnić usługi na najwyższym poziomie, konieczne jest znaczne zwiększenie przepustowości połączeń. To wyzwanie jakie stoi przed wszystkimi operatorami telekomunikacyjnymi – zarówno mniejszymi jak i większymi, którzy świadczą usługi na szeroką skalę i dysponują ogromnymi zasobami danych.

 

Dzisiaj mamy dla Was Case study o tym, jak operator telekomunikacyjny uruchomił kolejne usługi, korzystając tylko z jednego włókna.

 

Problem: Ograniczona liczba włókien

Operatorzy telekomunikacyjni zdają sobie sprawę z rosnącej potrzeby zwiększania pasma. Tego oczekują od nich klienci i to muszą zrobić, by podążać za rynkiem i pojawiającymi się trendami. Jednak co w przypadku, gdy sami do dyspozycji mają tylko jedno włókno?

 

Taki problem, napotkał jeden z naszych Klientów – średniej wielkości operator telekomunikacyjny, który dzierżawił jedno włókno od innego, znacznie większego operatora. Na tym samym włóknie, wykorzystując wkładki jednowłóknowe (BiDi), posiadał on uruchomioną transmisję danych.

 

W momencie wysyłania do nas zapytania, zwiększyło się jego zapotrzebowanie na usługi w tej relacji. Klient stanął więc przed trudną decyzją: albo wydzierżawić kolejne włókno, albo zwiększyć efektywność wykorzystania obecnie dzierżawionego.

 

Rozwiązanie: Wdrożenie CWDM

O wiele bardziej korzystniejszym wyborem było rozwinięcie możliwości transmisyjnych istniejącego już włókna. Tak też zrobiliśmy.

 

Wdrożony CWDM u Klienta umożliwił przesyłanie różnych strumieni danych przez jedno włókno światłowodowe. Stało się tak dzięki zwielokrotnieniu falowemu, którym charakteryzuje się technologia xWDM.

 

Uruchomienie systemu CWDM oraz wykorzystanie modułów optycznych modułów optycznych zgodnych z tą technologią spowodowało, iż Klient w krótkim czasie zwiększył pojemność swojej sieci, uruchomił kolejne usługi, zaoszczędził ogromne pieniądze oraz zyskał możliwość łatwego uruchamiania kolejnych usług w tej relacji wraz z rosnącym zapotrzebowaniem.

 

Jaki był więc cel wdrożenia CWDM?
  • Uruchomienie kolejnych usług/transmisji danych
  • Możliwość przesyłania danych z prędkością 10 Gbps
  • Poprawa efektywności wykorzystania włókna
  • Obniżenie kosztów za dzierżawę kolejnych włókien (wykorzystanie istniejącego włókna zamiast dzierżawy kolejnych)
  • Zyskanie możliwości uruchamiania kolejnych usług w danej relacji w przyszłości

 

Działania: Jakie kroki podjęliśmy?

 Wdrożenie nowej technologii u Klienta, wymagało podjęcia odpowiednich działań:

  1. Zebranie danych dotyczących infrastruktury Klienta, by odpowiednio przygotować ofertę techniczną.
  2. Przygotowanie dla Klienta kilku wariantów oferty w celu wizualizacji kosztów systemu odpowiadającego na jego aktualne i przyszłe potrzeby.
  3. Stworzenie zestawu dobrych praktyk i wskazówek ułatwiających wdrożenie i utrzymanie systemu.
  4. Wsparcie techniczne dla Klienta podczas współpracy (obsługa posprzedażowa).
  5. Weryfikacja poprawności działania systemu.

 

Efekty? Zobaczcie sami!
  • 75 000 zł oszczędności związanych z modyfikacją sieci w stosunku do średnich kosztów dzierżawy 8 włókien na odcinku 10 km w skali roku
  • 8-krotne zwiększenie przepustowości sieci
  • 7 dni na wdrożenie rozwiązania CWDM bez potrzeby dodatkowych szkoleń dla pracowników

 

A tak oto wyglądała sieć z wykorzystaniem CWDM:

Zainteresowało Cię to rozwiązanie?

Skontaktuj się z nami!