O tym, jak zwiększyć możliwości włókna z CWDM w oparciu o technologię GPON

8 marca 2024
#FCAteam

Coraz częściej można spotkać sieć światłowodową opartą na technologii GPON. Nic w tym dziwnego – ma ona ogromny potencjał, ze względu na gwarancję szybkiego i bezpiecznego połączenia internetowego, które zapewnia.

 

Jednak co właściwie oznacza GPON?

 

Gigabitowa Pasywna Sieć Optyczna (w skrócie GPON) to odpowiedź na potrzeby wydajnej technologii, jakiej obecnie oczekują klienci. Umożliwia ona sprawne działanie nie tylko Internetu, ale także telewizji, czy telefonii.

 

Najczęściej wykorzystywana jest w sieciach zbudowanych w technologii FTTH. Zapewnia przepustowość rzędu 2488 Mb/s pobierania oraz 1244 Mb/s wysyłania, analizując transmisję od strony jednostek abonenckich ONT do koncentratora OLT. Transmisja odbywa się poprzez pojedyncze włókno światłowodowe dzięki wykorzystaniu techniki WMD. Dodatkowo, wszystkim terminalom ONT dynamicznie przydzielana jest szczelina czasowa, w której mogą nadawać, zatem wykorzystuje się tu także technikę TDMA, czyli multipleksację dostępu do medium z podziałem czasu.

 

Taka transmisja realizowana jest na jednym włóknie światłowodowym z wykorzystaniem dwóch długości fal – odpowiednio 1490nm oraz 1310nm.

 

Biorąc pod uwagę obecną transformację cyfrową oraz ogromną aktywność użytkowników sieci, okazuje się, iż często sieć dostępowa w jednym miejscu (np. w kamienicy) jest nadmiernie przeciążona.

 

Klienci indywidualni, korzystający z zasobów internetowych, telewizyjnych, czy też telefonicznych, przy niskim stopniu intensywności mogą nie odczuwać różnicy w transmisji danych.

 

Inaczej wygląda sytuacja klientów biznesowych. Dlaczego? Wykorzystanie usług w ramach tej samej sieci dostępowej jest u nich zdecydowanie bardziej intensywne. Operatorzy, muszą więc zwiększyć możliwości pasma i dokonać separacji ruchu.

 

Dzięki poniższemu Case study dowiecie się, jak operator telekomunikacyjny odseparował ruch klientów indywidualnych i biznesowych na jednym włóknie z połączeniem GPON.

 

Potrzeba: Wyodrębnienie ruchu klientów w sieci dostępowej

Z takim wyzwaniem mierzył się nasz Klient. Jego duzi kontrahenci domagali się poprawy jakości usług, pojawiło się ryzyko zerwania umów. Operator, zdawał sobie sprawę, że sieć dostępowa jaką oferuje na danym włóknie, mimo obecnych już na nim usług realizowanych w oparciu o technologię GPON, jest niewystarczająca.

 

Pierwszym pomysłem, jaki się pojawił było stworzenie osobnej sieci dla klientów biznesowych. Niestety, okazało się, że wszystkie pozostałe włókna, które miałyby zostać wykorzystane przy tworzeniu nowej sieci są już zajęte. Do dyspozycji pozostało jedynie obecnie wykorzystywane włókno światłowodowe, z działającym na nim GPON w standardzie G.984.2.

 

Pojawiło się więc pytanie – jak optymalnie zwiększyć możliwości transmisyjne tego włókna?

 

Rozwiązanie: Wdrożenie CWDM

Rozwiązaniem tego problemu jest zastosowanie dodatkowej ”nakładki” CWDM, która umożliwi przygotowanie i udostępnianie dedykowanych długości fali dla klienta.

 

Połączenie CWDM z GPON powoduje znaczne zwiększenie dostępnego pasma, zachowując możliwość utworzenia dedykowanego kanału na transmisję CATV w paśmie 1550nm.

 

Całość zapewnia optymalne wykorzystanie dostępnego światłowodu, zminimalizowanie kosztów operacyjnych a w konsekwencji – zadowolenie klientów, mogących znów cieszyć się niezawodną transmisją danych niezależnie od chwilowej liczby aktywnych abonentów sieci, zapotrzebowania na pasmo i intensywności wykorzystywania przez nich usług.

 

Jaki był więc cel wdrożenia CWDM na włóknie z GPON?
  • Stworzenie dedykowanych długości fali dla Klienta biznesowego
  • Separacja klientów indywidualnych od biznesowych
  • Poprawa efektywności wykorzystania włókna światłowodowego
  • Zwiększenie przepływności sieci z wykorzystaniem włókna zajętego przez GPON przy zachowaniu współistniejących usług CATV

 

Działania: Jakie kroki podjęliśmy?

Wdrożenie nowej technologii u Klienta, wymagało podjęcia odpowiednich działań:

  1. Zebranie danych dotyczących infrastruktury Klienta, by odpowiednio przygotować ofertę techniczną.
  2. Przygotowanie dla Klienta kilku wariantów oferty w celu wizualizacji kosztów systemu odpowiadającego na jego aktualne i przyszłe potrzeby.
  3. Stworzenie zestawu dobrych praktyk i wskazówek ułatwiających wdrożenie i utrzymanie systemu.
  4. Wsparcie techniczne dla Klienta podczas współpracy – obsługa posprzedażowa.
  5. Weryfikacja poprawności działania systemu.

 

Efekty? Zadowalające!
  • 3 dodatkowe transmisje 1/10G
  • 7 dni na wdrożenie rozwiązania CWDM bez potrzeby dodatkowych szkoleń dla pracowników
  • 16 000 zł oszczędności związanych z modyfikacją sieci w stosunku do budowy 3 km nowego kabla w kanalizacji oraz oszczędność czasu (budowa trwa o wiele dłużej niż uruchomienie CWDM na istniejącym włóknie)

 

A jak wyglądała sieć z wykorzystaniem nakładki CWDM? Spójrzcie sami!

Chcesz zastosować CWDM w swojej sieci?

Skontaktuj się z nami!